Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και συχνότερα τον όρο “Black Friday” βλέποντας κόσμο να αναμένει με αγωνία τη συγκεκριμένη μέρα. Ακόμα και στις ειδήσεις μπορεί να έχετε παρακολουθήσει εικόνες με εκστασιασμένους καταναλωτές που δημιουργούν απίστευτες ουρές για να αγοράσουν ένα ζευγάρι παπούτσια ή μία τηλεόραση σε πολύ χαμηλές τιμές. Όμως, λίγοι ξέρουν την πραγματική ιστορία πίσω από το θεσμό της λεγόμενης «Μαύρης Παρασκευής». Πότε και από πού ξεκίνησε, γιατί ονομάστηκε έτσι, πότε ήρθε στην Ελλάδα, πότε είναι και κυρίως γιατί όλος ο πλανήτης ανυπομονεί να φτάσει; Αν θέλετε να λάβετε απαντήσεις για όλα αυτά δεν έχετε παρά να συνεχίσετε να διαβάζετε.

 

Ουσιαστικά, πρόκειται για την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου και προέρχεται από τον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες της  Αμερικής. Όσο και αν σας φαίνεται απίστευτο, οι ρίζες του θεσμού ξεκινάνε πολύ παλαιότερα από όσο πιστεύουμε, συγκεκριμένα η  απαρχή βρίσκεται στα τέλη του 18ου αιώνα. Παρότι σαν εμπορικός θεσμός ξεκίνησε το 1932, δεν ήταν παρά το έτος 1863 όπου ο  πρόεδρος Λίνκολ δήλωσε ως επίσημη γιορτή την τελευταία Πέμπτη του Νοεμβρίου, το γνωστό Thanksgiving ή αλλιώς η Ημέρα των  Ευχαριστιών, έτσι η αμέσως επόμενη μέρα ήταν και η ανεπίσημη έναρξη της Χριστουγεννιάτικης αγοράς. Η ιδέα ήταν, όχι μόνο να  υπάρξει αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης, αλλά και να γίνει σύνδεση  μεταξύ των δύο εορτών με την άφιξη του Santa Claus.  
 


 

Σύμφωνα με δημοσιεύσεις περασμένων δεκαετιών στην Αμερική, ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά το 1961 στη Φιλαδέλφεια και προέρχεται από μία έκφραση που χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ. Η ιστορία λέει πως όταν μία επιχείρηση παρουσιάζει πλεόνασμα ονομάζεται «μαύρη», ενώ όταν έχει έλλειμμα «κόκκινη», καθότι οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφες και είχαν δύο διαφορετικά μελάνια για να γράφουν. Με κόκκινο μελάνι έγραφαν τα λογιστικά φύλλα τις ημέρες που είχαν αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων ενώ με μαύρο γράφονταν οι ημέρες με θετικό ισολογισμό.Υπάρχει και μία λιγότερο επικρατέστερη εκδοχή, σύμφωνα με την οποία η συγκεκριμένη Παρασκευή ονομάστηκε «μαύρη» από τους απελπισμένους αστυνομικούς που την περιέγραφαν έτσι λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης που επικρατούσε στους δρόμους.

 


Σε πολλά μέρη της Αμερικής, το Black Friday, είναι κάτι σαν αργία, δημιουργώντας ένα 4ήμερο εορταστικό, με παρελάσεις, Santa Claus και κυρίως ψώνια. Πολλά ψώνια. Έτσι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να στήνονται μπροστά από τις πόρτες των καταστημάτων από πολύ νωρίς δημιουργώντας ατελείωτες ουρές. Φυσικά, δεν λείπουν τα περιστατικά βίας μεταξύ των καταναλωτών, αφού υπάρχουν καταγεγραμμένα 7 περιστατικά θανάτων και 98 τραυματισμών, από το 2006 ως σήμερα, μόνο στην Αμερική. 

 
Όλα αυτά όμως είναι μία εικόνα που απέχει πολύ από το ελληνικό Black Friday. Όπως ήταν φυσικό επακόλουθο, ο θεσμός κατέκτησε και την Ευρώπη φτάνοντας στην Ελλάδα το 2016. Από την πρώτη χρονιά φαίνεται να κίνησε το ενδιαφέρον των καταναλωτών που έσπευσε να κάνει τις αγορές του από τα καταστήματα. Μεγάλη απήχηση είχαν και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία δεν έμειναν έξω από αυτό το μεγάλο γεγονός, αφού πολλοί καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους από το σπίτι αποφεύγοντας έτσι τις ουρές.  

Φέτος υποδεχόμαστε το Black Friday την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, γι’  αυτό προετοιμαστείτε για τις μεγάλες προσφορές που έρχονται. Είναι μία καλή ευκαιρία για να αγοράσετε εκείνο το ζευγάρι παπούτσια που είδατε και αγαπήσατε, ή ένα ζεστό μπουφάν για το χειμώνα που έρχεται. Μείνετε συντονισμένοι γιατί το Black Friday ήρθε για να μείνει….